Friday 28 October 2011

Si Comel Elis

Yang ini hasil duet aku dengan seorang kawan ZSM

hehehe

By: Lieyanna Esmeralda & Azhar Ibrahim

Elis duduk terperuk di sudut dinding kamarnya. Lututnya di rapatkan di dada. Dipeluk. Matanya dilihat terpejam. Namun bukan tidur. Rambut yang selama ini di jaga rapi di biar kusut. Di tubuhnya masih lagi tersarung persalinan raja sehari. Sudah 3 hari dipakainya. Majlis yang di idamkan sekian lama kini boleh di kategorikan sebagai pelamin anganku musnah. Comel datang ke arahnya. Si kucing parsi berbulu lebat itu menggesel-geselkan badannya pada Elis. Comel di angkatnya. Di peluk. Kucing itu mengiau manja. Perlahan-lahan Elis bangun menuju ke arah balkoni tingkat 3. Sempat tangannya mencapai pisau lipat di meja solek. Comel yang enak berada di dalam dakapan diusap perlahan. Di timang seketika kucing itu. Tangannya kemudian mencekik leher Comel. Comel menggelupur. Lalu sekuat hati di balingnya kucing itu ke bawah. Comel berdarah di kepala dan senyap. Pisau lipat Elis tenung. Ditilik-tilik seketika. Elis naik duduk di penghadang balkoni. Kaki berjuntaian ke bawah. Pisau itu di tekan perlahan ke lengannya. Ditekan, dan tarik. Elis menjerit. Namun seketika ia bertukar menjadi hilaian panjang. Pisau dilepaskan. Darah yang mengalir di biar menitik. Warna merah mengotori bajunya. Di ambil sedikit darah itu lalu di coletkan di mukanya. Elis ketawa dalam tangisan. Mata dipejamkan dan terasa tubuhnya melayang ke bawah. Ke arah Comel. Elis pejam mata.

Sekonyong-konyong seperti ada angin yang melayangkan roh nyawa menyapu segenap tubuh Comel. Seperti yang selalu dikata - 9 nyawa - Comel bingkas bangun di atas keempat kakinya. Ditonjol kepala mengusap manja ke muka Elis, dijilat-jilat dahi merah berdarah itu.

Comel menyinsing ke tepi badan tanpa nyawa itu. Kemudian ia melompat ke seberang, melangkahi sekujur tubuh keras itu yang bak melekap di atas konkrit padu - kesan impak hempasan dari terjunan tiruk "face first" dari tingkat 3 sebentar tadi.

Tiba2, ibu jari kaki Elis meliuk-liuk seakan terkejut seperti direnjatkan voltan elektrik.


Di ikuti dengan gerakan jari hantu dan jari-jari lain tangan kirinya. Seolah-olah menguis sesuatu. Comel datang kembali mendekati tubuh itu. Berhenti di hujung kaki Elis. Mata coklat Comel merenung tajam ke arah Elis seolah-olah berkata ‘ BODOH’

P/S:  NAMA WATAK TIADA KAITAN DI ANTARA YANG MASIH HIDUP ATAU YANG TELAH MENINGGAL DUNIA.

2 comments:

  1. setianyer Comel tuh..ken cekik pon still kt tuan dia..hoho..menakotkan bab pisau tuh...eeeeee

    ReplyDelete
  2. hehe...lumrah seekor kucing...akan setia pada tuannya... :P

    story ni terkarang secara spontan...

    ReplyDelete