Thursday, 27 October 2011

Cerita Dongeng

HAHAHA....cerita ini juga dah ada dalam  Zine: ZSM Dongeng. Jangan LUPA download untuk keseluruhan Zine


Satu masa dahulu, ada satu makhluk bersayap bernama Luna. Dia berasal dari kawasan perbukitan yang tidak diketahui nama di Banjaran Himalaya. Luna yang ketika itu masih muda remaja, ingin merantau untuk melihat dunia luar. Lalu, dia meminta kebenaran daripada ayahandanya yang bernama Justin Biebal.

“ Daddy, izinkan Luna merantau mencari ilmu dan pengalaman. Untung-untung, Luna bawa balik menantu untuk daddy.” Pujuk Luna sambil mencabut uban di kepala ayahandanya.

“ Baiklah kalau itu yang kamu minta. Tapi dengan satu syarat. Luna tidak dibenarkan menggunakan sayap. Merantaulah dengan menggunakan kedua belah kakimu. Jika syarat ini di langgar, muka kamu akan ditumbuhi jerawat batu yang banyak.” Itu kata putus dari ayahnya, Justin Biebal.

Esoknya, Luna memulakan perjalanannya. Segala bukit bukau di daki, sungai direnangi. Syarat ayahnya supaya tidak menggunakan sayapnya untuk terbang dipatuhi. Takut berjerawat batu pula mukanya yang agak cun itu. Setelah 2 hari 2 malam berjalan tanpa henti, Luna ternampak sebuah Istana. Istana itu sangat cantik, dipenuhi bunga-bungaan. Nama istana itu adalah Istana Bunga berdasarkan signboard yang terdapat di situ. Dia berhajat untuk singgah di sana. Mana tahu, dapat berkenalan dengan putera raja yang hensem. Tetapi hajatnya terbantut apabila pengawal istana itu mengatakan putera raja baru saja nikah pagi semalam dengan Cinderella.

“ Cisss…melepas aku.” Kata Luna sambil berlari-lari anak dengan keadaan yang kecewa.
Dengan tidak sedar, dia akhirnya sampai di Bukit Merah. Ia terletak di sebuah Negara yang dipanggil Temasik (Singapura..sila rujuk buku sejarah). Namun, Luna dianggap silap ‘time’ sampai ke Negara itu kerana ketika itu Temasik di serang ikan todak. Ramai orang yang mati. Ketika itu, benteng pokok pisang baru hendak didirikan.

Luna dengan cepat dan cuak, segera beredar dari situ. Harapannya untuk bermalam di situ berkecai. Badannya sudah penat dan berbau. Akhirnya dia sampai di satu tempat yang agak sunyi dan seram. Dicarinya signboard. Tahulah dia kini berada di Pulau Hantu. Segera Luna menGoogle untuk mencari maklumat tentang pulau itu. Rupanya pulau ini diberi nama pulau hantu kerana ada satu hari, 2 orang pahlawan bertarung di sini. Jin Laut yang menjaga pulau ini marah kerana kawasannya dikotori dengan darah dan membutakan mata kedua pahlwan tersebut. Nak dijadikan cerita, kedua pahlawan itu mati sebab tertetak diri masing-masing. Jin Laut yang kena marah dengan Dewa, menguburkan jasad keduanya di situ.

Pada keesokan pagi, Luna meneruskan perjalanannya. Ketika ini, dia sedang melalui sebuah hutan rimba. Sedang asyik dia berjalan, dia ternampak sebuah istana yang buruk dan menyeramkan. Kelihatan seorang lelaki sedang berjalan menuju ke istana itu. Luna yang ingin tahu, segera memanggil lelaki itu.

“ Encik, nak buat apa masuk dalam istana tu? Ada harta juta-juta ke?” Tanya Luna.

Lelaki yang memakai persalinan seperti putera raja itu, menggaru-garu kepalanya sambil menjawab “ Eh, bukan. Di dalam sana ada seorang puteri yang tidur tak bangun-bangun. Alah, ‘Sleeping Beauty’ yang orang selalu cerita tu la.” Jawabnya.

Luna yang agak ‘frust’ mendengar jawapan itu, mengekori putera itu masuk ke dalam istana. “ Minta-minta puteri tu muka buruk” desis hati Luna. Namun, dia kecewa apabila melihat puteri itu agak cantik juga orangnya. Putera itu mencium puteri yang tak sedarkan diri itu. 5 minit kemudian, ‘Sleeping Beauty’ itupun sedar dan diorang jatuh cinta. Luna dengan hati sebal, meninggalkan mereka.

Tutt..tuttt…

Kedengaran bunyi ‘alarm’ mesej dari henfon Nokia 3310 miliknya. Luna segera menekan butang ‘read’ untuk melihat gerangan yang menSMSnya. Rupanya dari ayahnya Justin Biebal. Mesej itu berbunyi:

‘ Sila balik sekarang. Ada orang masuk meminang.’

Luna yang membaca pesanan itu melompat-lompat kegembiraan. Akhirnya dia terbang menggunakan sayapnya untuk balik ke negaranya setelah mendapat SMS kedua dari ayahnya.

‘ Gunalah sayap tu. Daddy tipu je syarat haritu’

Sekiannnnn……  :p

12 comments:

  1. bab nak kawen teruja gilakbabik..uh!

    ReplyDelete
  2. laju je bila bab de org mminang

    ReplyDelete
  3. el nur: hahaha...teruja..teruja..

    MS: thanks... :)

    ReplyDelete
  4. kan dah kata...ramai gile tukang komen..fewittt tukang komen sekalian...haha

    ReplyDelete
  5. excited je eh ble kena pinang..hihi

    btw..error la..nt ifa try lg..

    ReplyDelete
  6. hahhhahah....abis sume cter masukk..good job lieyanna...lawak je..hahaha

    ReplyDelete
  7. NaeBlog : Thanks :)

    ctk : hahaha...kalau boleh semua nak masuk...thanks

    ReplyDelete