Monday 31 October 2011

Ilusi



Aku umpama berada di dalam satu bongkah besar yang tertutup. Gelap lemas, cuba mencari dimana pintu agar bisa ku keluar dari kongkongan bersegi yang menyesakkan ini. Dalam kepayahan mencari, aku merintih hiba. Terdetik di hati kecilku, mungkin aku di sini selamanya. Nyata aku silap apabila tidak semena-mena sejalur cahaya memanahi tepat ke dalam mataku. Kelihatan seorang persis perwira berdiri gagah di hadapanku menghulurkan tangan. Air mata yang membasahi pipi ku sapu. Tubir mata yang masih bergenang aku seka. Aku cuba bangun, sekuat mungkin. Berusaha mencapai huluran yang dihulur kepadaku. Aku melangkah perlahan kepadanya sambil tanganku cuba menggapai. Susuk tubuh laksana perwira itu semakin hampir kepadaku. Aku cuba mengamati wajahnya. Namun silauan cahaya sang mentari menghalang kudrat keupayaan optikku. Dan,tubuh itu kini dihadapanku. Sayang, wajah itu terselindung disebalik topeng. Menutupi keseluruhan wajahnya. Tiba-tiba pandanganku berpinar-pinar. Aku rebah menyembah bumi. Tanpa mengetahui siapakah gerangan perwira itu. Dan aku tahu saat aku sedar kembali, aku masih merintih.

No comments:

Post a Comment