Monday 31 October 2011

Pelangi Lapan Warna # 1

Kolaborasi bersama  Niya Adriane , Lieyanna Esmeralda, Fatin Syamimi dan Ist Mein

Part # 1 oleh Niya Andriane <--- klik untuk ke blog beliau


24 september 2011

aku kembali di rumah itu, rumah tempat aku dibesarkan.,jejak kaki aku kembali terhenti disini...tempat di mana aku pernah membesar...mencari kedamaian, mencari zaman  keanak-anakan kembali

sesudah hujan petang itu,seperti biasa aku duduk menghadap langit,pangkin usang yang ayah dirikan ini masih lagi utuh, dibuat satu ketika dahulu dijadikan tempat isitirehat bonda seusai lelah berkebun.aku suka duduk disinirumput lalang di halaman makin panjang ,sengaja aku juntaikan kaki supaya merasa kesegaran embun hujan .dua tiga hari ini kerap benar langit menangis, sedih benarkah langit,??tiga hari ini juga aku menunggu pelangi, selalu nya beliau muncul selepas hujan.

ah pelik benar.

lembayung senja sudah sampai waktu ku kira,, ufuk jingga makin luas melebar pantulan warnanya, aku lihat bonda sedang sibuk mengunci jendela, biasalah di kampung senja-senja begini banyak nyamuk kata bonda.
sebelum bonda melaung, lebih baik aku sendiri yang masuk.

langkah kaki perlahan ku atur, sampai aku di anak tangga rumah, aku mencapai gayung, mencebok air tadahan dalam guri, arwah abah selalu berpesan, kalau hendak masuk ke rumah, basuh dahulu kaki, basuh muka juga, biasa lah orang tua penuh dengan adat juga petua. ah sekali lagi aku rindu pada arwah abah.

"laila, mari solat dengan bonda, bonda tunggu ya"
- lunak bonda memanggil, aku diam, laju langkah aku ke bilik air mengambil wudhuk.

setiba aku di kamar solat, aku lihat bonda menunggu aku, aku sarungkan kain putih , terus kami solat.
entah kenapa hati aku diruntum sayu, tatkala usai solat, bonda mencium dahi aku lama.
dalam doa aku kali ini, menitis air mata jernih. aku sendiri tak mengerti.

" bonda ada masak makanan gemaran laila, makan barang sama bonda"
- aku diam, mengangguk.
bonda usap kepala aku.
aku diam.

masakan bonda sungguh tiada tandingan. padan arwah abah tak pernah makan diluar, kalau bonda sakit teruk baru lah abah ke luar, benar kata orang orang dahulu, mahu memikat suami, pikat dengan air tangan dahulu. sama seperti bonda, masakan bonda sungguh enak. usai aku membantu bonda mengemas dapur, aku katakan pada bonda tentang hajat aku pulang kemari. aku katakan pada bonda, aku mahu lihat pelangi lapan warna.
bonda diam, bonda bilang.

" karut saja kau ini laila, masakan ada pelangi itu lapan warna, mengapa mahu lapan? sudah kata ada 7 warna."
sinis senyum bonda kali ini.

Bonda tak percaya lagi kata aku. kecewa.
tak apa, nanti aku buktikan pelangi lapan warna itu wujud, bukan dalam imiginis aku sahaja.

bonda sudah mahu beradu, aku hantar bonda dengan pandangan, sebelum itu bonda sempat mengucup pipiku, katakan yang jangan terlalu berkhayal, jatuh nanti.
aku juga ke kamar yang lama aku tinggalkan, aku buka jendela kedua, aku renung langit lepas.
renung jauh-jauh.ada bintang. bintang utara.
mungkinkah dia juga sedang merenung bintang selatan di sana?
ah pikiran ini.
aku capai gitar usang, aku perbetulkan duduk ku, aku mula mencari kod, aku mula memetik dawai keras itu,
satu, dua, terdengar irama kini. aku berlagu, lagu sendu bersidai di balik awan.

"aku menunggu dia tiba, hampir saban malam.menanti penuh sabar dalam sendu yang tidak lagi kedengaran.menunggu membuat aku jadi perindu paling penyabar serta setia.entah mana arjuna hati.mungkin tinggal sepi tanpa jejak, tapi tak apa, biar aku disini, menyentuh angin yang lalu, membilang titisan hujan yang setia turun menemani aku yang berpayungkan ketulan awan.

aku menunggu dia tiba di siangnya hari, menanti dengan rasa sabar yang sekecil dada, menunggu di terik panas ini buat aku mudah lelah, dengan keringat yang menodai aku., aku panggil angin buat hilang rasa panas, aku tarik awan jadikan payung untuk hadang sinar mentari memercik.

setiap hari, ceritanya sama.aku menunggu.menunggu entah bila hujung dan hakikinya.yang pasti aku tetap bersidai di balik awan."



akhir nya, aku kalah juga dengan irama ini, aku tersedu, aku menangis semahu nya di kaki jendela, berpeluk tubuh, ku campak gitar ke tepi............

Bersambung...




No comments:

Post a Comment