Thursday 3 November 2011

Sepasang Gaun Merah, Hadiah Untuk Sayang

Cerita ini aku buat untuk ZSM beberapa bulan yang lepas untuk ZSM: Fiksyen Noir...seperti biasa, download link di atas untuk banyak lagi cerita noir dari penulis-penulis lain yang jauh lagi hebat dari aku...hehehe


Sepasang Gaun Merah, Hadiah Untuk Sayang
by: Lieyanna Esmeralda


Imbas kembali: 6 bulan sebelumnya.

Ray memandu mengikut alamat yang tertera di sekeping kertas di tangannya. Tidak biasa dengan keadaan Bandar ini menyebabkan Ray sering tersesat. Tersilap masuk jalan. Ahhh, New York memang memeningkan baginya yang selama ini membesar di Cape Town.

Kereta di parkir. Tempat yang dicari kini dijumpai.

Ray menolak pintu motel usang itu perlahan. Bau hamis beserta tengik menerobos rongga hidungnya. Kakinya melangkah masuk. Botol-botol beer bersepah sana sini. Kelihatan satu susuk tubuh yang tidak terurus terbaring di sebuah kerusi malas. Sangat comot. Jambang memenihi muka.

“ Mike.” Panggil Ray.

“ Mike, aku, Ray… abangmu.” Panggil Ray lagi. Dia pasti dihadapannya itu adalah Mike, adiknya.

Mike membuka matanya. Ada riak terkejut di wajahnya ketika itu.

“ Pergi!!! Pergi!! Aku bukan Mike. Pergi!!”

Ray tidak peduli. Di dekati adiknya lalu di goncang-goncang bahunya. Kononnya untuk menyedarkan Mike.


“ Mike, dengar sini. Aku, Ray abang kau. Aku tahu semuanya. Aku mahu kau tahu Mike, aku ada di sisi kau. Aku abang kau. Mike!!”

Mike hanya menangis dan menangis umpama orang kurang siuman. Ya, perempuan yang pernah dikahwininya membuatkan dia jadi begini. Mike memeluk abangnya.

“ Aku akan balas dendam Mike. Dia tak akan terlepas.” Ucap Ray. Api dendam menyala.

***


Sekarang

“ Baby, bangun sayang. Sudah pukul 11.00 pagi.” Kejut Ray.

Sophea masih lagi tidak terjaga dari tidur. Masakan tidak, balik menjelang subuh. Janji tinggal janji. Berjimba-jimba, minum, menghabiskan duit dan terkinja-kinja di club seolah-olah sukar untuk di buang dari dirinya.

“ Baby…” panggil Ray lagi. Bontot pejal Sophea ditepuk perlahan.

“ Hmmm…I mengantuklah Honey.” Rengek Sophea sambil menutup mukanya dengan bantal. Buruk perangai betul.

Ray bingkas bangun dari katil. Malas dipedulikan si isteri. Nak tidur, lantaklah. Bisik hati Ray. Pintu bilik air di kuak. Lankahnya terhenti. Dia menoleh pada Sophea yang nyenyak tidur. Satu senyuman sinis dilemparkan.

***

Gaun merah hati dibawa masuk. Ray memandang gaun cantik itu dengan senyuman kepuasan. Diperhatikan setiap inci gaun itu. belahan di bahagian dada akan menampakkan keseksian si pemakai. Ray membayangkan Sophea memakai gaun itu. Hari ini, genap sebulan usia perkahwinannya dengan Sophea. Dia mahu meraikan. Gaun merah seksi itu kemudian diletakkan di atas katil. Jam di tangan dipandang sekilas. Tidak lama lagi. Dia harus melakukan persiapan.

***

Ray menunggu penuh sabar. Biasanya saat ini, Sophea akan pulang. Di periksa meja hidangan. Dipastikan semuanya lengkap. Spagetti Bolognese yang di sediakan sendiri dan tidak lupa Wine 1947 Cheval Blanc. Ray tersenyum puas hati.

“ Honey??” Terdengar suara Sophea memanggil Ray. Sophea wajah Sophea penuh kehairanan.

“ Terkejut? Tapi sebelum itu, Baby masuk bilik dan tengok apa yang ada di atas katil. Dan you mesti keluar dengan memakainya. Pergi.” Arah Ray dengan senyuman yang menggoda. Sophea yang terkejut namun gembira segera melakukan seperti yang diminta Ray.

10 minit kemudian, Sophea keluar. Anggun dan seksi. Ray tersenyum senang. Sophea mendekati Ray lantas bibir suaminya itu di kucup. Lama mereka begitu. Alunan muzik sentimental melatari ruang makan.

“ I love you…ini sebagai meraikan usia perkahwinan kita yang genap sebulan, Baby.” Ucap Ray. Romantis.

“ I..I tak sangka you mahu raikan. I love you too Ray.”

“ Jom, makan. I sediakan khas untuk you. Dan you mesti tahu, ini kali pertama I masak. He he.” Ajak Ray. Tangan Sophea ditarik perlahan mendekati meja  hidangan. Kerusi ditarik khas untuk isterinya.
“ Nampak sedap. Thanks honey.” Puji Sophea.

“ Sama-sama. Untuk kita, I akan lakukan yang terbaik.” Ray bermanis kata. “ Makanlah.”

Mereka menikmati makan malam dengan suasana yang romantik. Sophea mengambil wine di hadapannya. Begitu juga Ray. Gelas dilagakan. Ray tersenyum penuh makna.

Wine di teguk perlahan oleh Sophea. Beberapa minit, dia terasa mengantuk dan sedikit pening. Dia cuba gagahkan mata. Diambil lagi gelas wine itu. di teguk lagi untuk menghilangkan rasa mengantuk. Ray hanya memandang Sophea sambil tersenyum. Sophea terkulai tidak sedarkan diri.

***

Ray merenjis air ke muka Sophea. Kini Sophea bukan lagi di meja makan mahupun katil. Lebih istimewa dia sediakan untuk Sophea. Tergantung. Kedua tangan isteri ‘tersayangnya’ diikat pada tali yang tergantung khas di ruang tamu rumah. Ya, memang dia sediakan khas untuk si isteri. Sophea terjaga. Dia mengerang kesakitan. Terasa bahunya ingin tercabut. Kawasan sekitar pergelangan tangannya melecet teruk.

“ Honey, kenapa buat I macamni?”

“ Kenapa? kau benar-benar mahu tahu? Baik, dengar apa aku cakap Sophea. aku takkan ulang 2 kali. Dengar baik-baik.”

“ Kau masih ingat lagi pada suami lama kau, Mike?” Tanya Ray.

“ M…Mike? Kenapa?” Sophea terkejut.

“ Ya, Mike Brewer. Dia adik aku. Pelik? Aku Ray Miller, Mike menggunakan nama keluarga ibu kami. Terkejut sayang?” Tanya Ray sambil menyalakan lighter dan disuakan pada bahagian bawah gaun. Sophea menjerit kesakitan.

“ Dan mesti kau tertanya-tanya. Kenapa aku lakukan semua ini. Juga kenapa aku mengahwini kau betina. Sebab, kau dah hancurkan hidup adik aku. Aku mahu kau bayar balik penderitaan yang kau lakukan pada adik aku!!” Pekik Ray. Api semakin marak membakar gaun merah dan bahagian kaki Sophea. Sophea masih lagi terjerit-jerit kesakitan.

“ Sakit sayang?” Tanya Ray. Diambilnya sebaldi air. Lalu dicurahkan pada api di badan Sophea. Si isteri meronta kesakitan. Ray ketawa terbahak-bahak melihat kesan lecur yang teruk di kedua belah kaki hingga pangkal peha Sophea. Baju Sophea di rabak menggunakan pisau.

“ Ini, untuk setiap kecurangan yang kau lakukan pada adik aku.” Pisau Rambo dirodok pada bahagiaan bawah kewanitaan Sophea. Raungan Sophea kedengaran nyaring. Ray masih tidak puas hati.

“ Ini pula untuk setiap sen harta yang kau kikis daripada dia.” Ray menusuk mata pisau di bahagian dada Sophea. Di tarik perlahan-lahan hingga ke pusat. Sophea menggelupur kesakitan.
“ Ini untuk setiap kata-kata manis yang kau lemparkan untuk dia.” Bibir Sophea pula menjadi mangsa. Bibir munggil itu dihiris. Darah merah mengalir membasahi lantai.

“ Dan ini pula hadiah kerana meninggalkan adik aku dan menyebabkan adik aku sasau, menjadi gila.” Ucap Ray seraya merodok kedua pasang mata milik Sophea. Ray ketawa terbahak-bahak melihat Sophea menggelupur kesakitan. Suaranya tenggelam timbul.

“ Oh, aku lupa sayang. Ini untuk meraikan usia perkahwinan kita yang ke sebulan sayang.” Tambah Ray sambil menoreh muka Sophea. Hancur. Lalu untuk kali terakhir, pisau itu di tikam tepat pada jantung. Nyawa Sophea melayang. Ray ketawa puas. Di tarik pisau itu, lalu menikam-nikam tubuh kaku Sophea.

Ray mengeluarkan telefon bimbitnya. Gambar mayat Sophea diambil.  Dia menaip sesuatu. Dan di MMS pada adiknya Mike.

‘ Surprise!!’- Ray




 p/s: sebarang komen dan pandangan amat di perlukan...hehehe











5 comments:

  1. aku rasa biarpun Mike sudah berkondisi begitu,jauh di sudut hatinya,dia masih menyayangi Sophea.Kerna terlalu sayang,dia lebih sanggup menderita.

    kebencian tidak semestinya membuahkan dendam.kebencian kadang lahir dari rasa kasih yang berlebihan.

    Malang buat Sophea,dia mati di tangan Ray,suami yang dia cintai.sungguh rasa cinta yang berlebihan bisa membunuh.

    ReplyDelete
  2. Yup...betul...hehe...tq utk ulasan

    dalam cerita ini, aku ada silap...kata pengkritik, Spagetti Bolognesse,lawannya wine merah...Wine 1947 Cheval Blanc tu jenis wine putih...haha

    ReplyDelete
  3. huhuhu...ciannyer..kejam tul......!!!!suke sgt toreh2 ae...

    ReplyDelete
  4. hehehe...lagi banyak toreh2 lepas ni ctk....tungguu

    ReplyDelete
  5. kejam tol ....ermmm ...


    ak agreed dgn komen ghost writer tu ..
    "kebencian tidak semestinya membuahkan dendam.kebencian kadang lahir dari rasa kasih yang berlebihan."

    i knw how its feel ...

    ReplyDelete